Zbliżenie: Ken Loach

Nie ma nas w domu

Sorry We Missed You

Wielka Brytania/Belgia/Francja

2019

100'

Opis

Jest rok 2019. Ken Loach ma 83 lata, już pięć lat wcześniej, po premierze „Klubu Jimmy’ego”, ogłosił, że nie będzie więcej robił filmów fabularnych. Ale przecież nie przestał rozmawiać z ludźmi, wsłuchiwać się w ich problemy, obserwować świata. A jak sam mówi, „rzeczywistość jest zbyt trudna, aby pozwolić sobie na milczenie”. Dlatego dwa lata po „Klubie…” nakręcił „Ja, Daniel Blake” (Złota Palma w Cannes), a teraz – „Nie ma nas w domu”. I znów z chirurgiczną precyzją, diagnozuje współczesne problemy. Przygląda się rynkowi pracy, gdzie coraz więcej osób funkcjonuje w systemie samozatrudnienia. Mają własne biznesy, ale są zwykle potwornie eksploatowani i pozbawieni poczucia bezpieczeństwa.

W „Nie ma nas w domu” spedytor przedstawia kurierowi ofertę nie do odrzucenia – ma założyć własną działalność gospodarczą i podpisać z nim kontrakt jak firma z firmą. Tyle, że decydując się na tę formę zatrudnienia odziera się ze wszelkich praw pracowniczych, a drakońskie zapisy umowy przewidują kary za każde spóźnienie w dostarczeniu przesyłki, każdą chwila oddechu czy wolny dzień. Więc przerwa w pracy, choroba, problem z dzieckiem oznaczają katastrofę. 

Ken Loach jak zawsze obnaża słabości społecznego systemu. Pokazuje nakręcającą się spiralę wycieńczenia człowieka. Kiedy mordercza praca pod pręgierzem nieuczciwej umowy odziera z godności, rujnuje fizycznie, odbiera siłę na pielęgnowanie relacji z najbliższymi. Jak zawsze u tego reżysera problemy rynku pracy mają tu twarze konkretnych ludzi: mężczyzny, który chce zapewnić komfort swojej rodzinie. Jego żony, opiekunki starszych osób, starającej się między kolejnymi obowiązkami, budować prawdziwy dom. Dziecka, które w akcie desperacji gotowe jest schować kluczyki do samochodu ojca. Byle tylko przez chwilę znów było normalnie. 

„Nie ma nas w domu” to także świetne zdjęcia Robbiego Ryana. I debiutanci w rolach głównych – Kris Kitchen (wcześniej hydraulik) oraz Debbie Honeywood (wcześniej nauczycielka), boleśnie prawdziwi w każdej filmowej sytuacji. 

Krzysztof Kwiatkowski

Twórcy

Reżyseria: Ken Loach

Scenariusz: Paul Laverty

Zdjęcia: Robbie Ryan

Muzyka: George Fenton

Montaż: Jonathan Morris

Obsada: Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Rhys Stone, Katie Proctor, Ross Brewster

Producent : Pascal Caucheteux, Philippe Logie, Vincent Maraval, Eimhear McMahon, Rebecca O'Brien, Grégoire Sorlat, Jack Thomas-O'Brien

Produkcja: Why Not Productions, Sixteen Films, France 2 Cinema, Les Films du Fleuve, British Film Institute, BBC

Właściciel praw: M2Films

Nagrody

Silver Hugo (Chicago International Film Festival 2019) Best Actress: Debbie Honeywood

Youth Jury Award (Ljubljana International Film Festival 2019) Best Feature: Ken Loach

Audience Award (San Sebastián International Film Festival 2019) Best European Film: Ken Loach

Joe Pollack and Joe Williams Awards (St. Louis International Film Festival 2019) Best Narrative Feature: Ken Loach

Galeria

Ta strona używa plików cookies w celu prawidłowego funkcjonowania, analiz i statystyk strony. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich zapisywanie.