PL EN
05.07.2017

Ogłaszamy pełny program filmowy festiwalu Transatlantyk!

TRANSATLANTYK PANORAMA

 

Sekcja Panorama to przegląd najważniejszych premier, z filmami nagradzanymi na światowych festiwalach. Jest wśród nich wyróżniony Złotą Kamerą w Cannes obraz „Montparnasse i dziewczyna” Léonor Sérraille, a także „W czterech ścianach życia” Philippe’a van Leeuwe’a — laureat Nagrody Publiczności w sekcji Panorama i Nagrody Specjalnej na festiwalu w Berlinie, „Syn Sofii” Eleny Psikou (nagroda Best International Narrative Feature na nowojorskim Tribeca Film Festival) oraz „Moja szczęśliwa rodzina” reżyserskiego duetu Nana Ektvimishvili i Simon Gross (nagrodzona m.in. w Hongkongu, Seattle, Sofii i Lecce). W programie także głośny film „Pięćdziesiąt wiosen Aurory” Blandine Lenoir z Agnes Jaoui oraz „Neruda” twórcy „Jackie” Pablo Larraine’a. Tegoroczna Panorama to również ciekawe tytuły prosto z Hollywood. Właśnie w Łodzi na Transatlantyku po raz pierwszy w Polsce pokazana zostanie „Dunkierka”, najnowszy film Christophera Nolana z Tomem Hardym i Cillianem Murphym. Widzowie festiwalu obejrzą też kryminalne „Nocne życie” w reżyserii Bena Afflecka oraz „Wind River” autorstwa nominowanego do Oscara Taylora Sheridana (w roli głównej Jeremy Renner).

 

 

TRANSATLANTYK DOCS

 

Ta sekcja to autorski wybór najciekawszych filmów dokumentalnych z Polski i zagranicy. W programie m.in. polska premiera „Napalmu” w reżyserii legendy światowego dokumentu, Claude’a Lanzmanna („Shoah”), który powracając po latach do Korei Północnej kręci film o przenikaniu się mitologii narodowych z osobistymi. Poza tym w programie m.in. dokumentalna biografia Whitney Houston „Whitney. Być sobą?” w reżyserii Nicka Broomfielda, „Abu: ojciec” Arshada Khana, w którym reżyser kieruje oko kamery na swojego umierającego ojca, oraz „Chavela” Dareshy Kyi i Catherine Gund o niezwykłej Chaveli Vargas, kochance Fridy Kahlo i muzie Pedro Almodovara.

 

 

 

ZBLIŻENIE: RETROSPEKTYWY WYBITNYCH TWÓRCÓW KINA

 

Po raz pierwszy na Transatlantyku odbędą się aż trzy przeglądy filmowe, poświęcone ważnym postaciom kina ostatnich lat. Gościem specjalnym festiwalu będzie Lucrecia Martel, która właśnie na Transatlantyk Festival zostanie uhonorowana prestiżową jubileuszową nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI 92. Ceremonia wręczenia nagrody odbędzie się w czwartek 20 lipca podczas gali zorganizowanej przed projekcją filmu Martel „Kobieta bez głowy”. Uroczystość poprzedzi Master Class z reżyserką, podczas którego artystka odpowie na pytania widzów, zdradzając im metody swojej pracy twórczej. W sekcji Zbliżenie: Lucrecia Martel zobaczymy też dwa inne obrazy tej autorki — „Bagno” (nominacja do Złotego Niedźwiedzia i Nagroda im. Alfreda Bauera na Berlinale 2001) i nominowaną do Złotej Palmy w Cannes w roku 2004 „Świętą dziewczynę”

 

 

W piątek 21 lipca z widzami spotka się Edward Norton. Będzie to pierwsza wizyta aktora w Polsce. Z tej okazji Transatlantyk przypomni trzy ważne tytuły z jego filmografii: „Fight Club” („Podziemny krąg”) w reżyserii Davida Finchera, obsypanego Oscarami „Birdmana” Alejandro Gonzáleza Iñárritu i „Lęk pierwotny” — debiut Nortona z 1996 roku, za który dostał on swoją pierwszą nominację do Oscara. 

 

 

Trzecią retrospektywą w tegorocznej sekcji Zbliżenie jest przegląd filmów Barbary Sass, w ramach którego zobaczymy „Krzyk”, „Dziewczęta z Nowolipek”, „Rajską jabłoń” i „Pokuszenie”. Projekcjom towarzyszyć będą spotkania z aktorkami Sass: Magdaleną Cielecką, Martą Klubowicz, Marią Ciunelis i Dorotą Stalińską. W rozmowie z widzami weźmie również udział mąż zmarłej przed dwoma laty reżyserki, wybitny polski operator filmowy Wiesław Zdort. 

 

 

HISTORIE KINA: DEBIUTY MISTRZÓW

 

W ramach nowej sekcji Historie Kina Transatlantyk zabiera widzów w podróż po historii X Muzy. W tym roku jej tematem są wyjątkowe debiuty reżyserskie. “Jest tak wiele genialnych filmów w historii kina. Moment, kiedy ogarnia nas zachwyt, olśnienie filmem – to chwile, na które czekam. Nasza nowa sekcja HISTORIE KINA jest właśnie po to, aby dzielić się z widzami tymi wyjątkowymi przeżyciami” – mówi Joanna Łapińska, dyrektor programowa festiwalu. W programie m.in. „Siódmy kontynent” Michaela Haneke, „Amores Perros” Alejandro Gonzáleza Iñárritu, „Noc myśliwego” Charlesa Laughtona, „The Gold Diggers” Sally Potter i „Badlands” Terrence’a Malicka.

 

 

TRANSATLANTYK KINO KULINARNE

 

Już po raz siódmy wyruszymy na Transatlantyku w filmowy rejs szlakiem wyznaczonym przez wielkich mistrzów kuchni. W ramach wyjątkowo lubianej przez widzów sekcji Kino Kulinarne pokazane zostaną znakomite dokumenty o tematyce kulinarnej i okołokulinarnej — obrazy poświęcone jedzeniu, kuchni, ale też osobiste i przez to fascynujące historie życia wielkich gwiazd z kulinarnego świata. Kluczem do Kina Kulinarnego jest idea zdrowej żywności, wolnej od chemii i GMO, wytwarzanej w opozycji do masowej, przemysłowej produkcji, a jednocześnie idea niespiesznego spotkania i rozmowy. Warto dodać, że Kino Kulinarne to autorski cykl Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, a Transatlantyk ma wyłączność na jego prezentację w Polsce

 

Nad programem cyklu od 7 lat  czuwa  twórca i wieloletni kurator tej sekcji na Berlinale, Thomas Struck. Tegoroczna edycja potrwa aż 5 dni — od soboty 15 lipca do środy 19 lipca. W jej ramach zobaczymy filmy: „Soul” duetu Àngel Parra, José Antonio Blanco (szef kuchni: legendarny Modest Amaro, gość specjalny: Daria Pawlewska, redaktor naczelna magazynu „KUKBUK”), „Monsieur Mayonnaise” Trevora Grahama (szef kuchni: Robert Skubisz, goście specjalni: Philippe Mora, australijski reżyser i bohater filmu, oraz Trevor Graham, producent i reżyser), „Boginie jedzenia” Vérane Frédiani (szef kuchni: Katarzyna Daniłowicz, gość specjalny: Małgorzata Minta, dziennikarka kulinarna, autorka bloga Minta Eats), „Boone” Christophera LaMarca (szefowie kuchni: Tomasz Purol i Mariusz Pieterwas, gość specjalny: Grzegorz Łapanowski) i „Andre — The Voice Of Wine” Marka Tchelistcheffa (szef kuchni: Sebastian Krauzowicz, gość specjalny: Michael Seresin, wybitny operator filmowy, a przy okazji jeden z największych nowozelandzkich producentów win).

 

 

TRANSATLANTYK KINO ŁÓŻKOWE

 

Kilkadziesiąt wieloosobowych łóżek z baldachimami, pod którymi wświetlane są znakomite filmy — Kino Łóżkowe to jedno z ulubionych miejsc widzów Transatlantyku! W tym roku komfortowe seanse odbywają się od 13 do 21 lipca w łódzkim Pasażu Schillera, a jedną z największych niespodzianek programu jest wieczorny pokaz legendarnego filmu Ridleya Scotta „Obcy — 8. pasażer Nostromo” — 21 lipca o 21.00. Dla tych, którzy potrzebują dodatkowej zachęty, ciekawostka: w roku 2015 amerykański magazyn „BuzzFeed” uznał Kino Łóżkowe festiwalu Transatlantyk za jedno z 10 najwspanialszych kin plenerowych na świecie.

 

 

FILMOWY KLAN URWISÓW

 

Ważną częścią festiwalu są pokazy dla najmłodszych. W tym roku w ramach Filmowego Klanu Urwisów zobaczymy tytuły przywiezione przez selekcjonerów z najciekawszych festiwali na świecie, dobrane tak, by jak najmocniej zakorzenić w małych widzach miłość do kina. W programie m.in. „Kacper i Emma na safari”, „Jak ukraść psa” i „Abulele”. Po każdym filmie na dzieci czekają warsztaty artystyczne, prowadzone przez doświadczonych animatorów. Małych kucharzy z pewnością zainteresują natomiast zajęcia kulinarne pod hasłem „Urwisy poznają przepisy”, prowadzone przez studio Book&Cook.

 

 

 

KINO KLASY B I INNE SZALEŃSTWA, SEZON, POLÓWKA, AWANGARDA, VR

 

Tradycją festiwalu są nocne seanse pod znakiem Kina Klasy B i Innych Szaleństw w ramach najbardziej niepokornej sekcji Transatlantyku. W tym roku w rozkładzie jazdy m.in. nowe filmy Alexa De la Iglesii („Bar”) i Alice Lowe („Stan niebłogosławiony”). 

 

Sekcja pod nazwą Sezon przypomni najważniejsze premiery sezonu 2016/17, m.in. „Powidoki” Andrzeja Wajdy (ostatni film mistrza polskiego kina, opowiadający o słynnym malarzu Władysławie Strzemińskim), „Przełęcz ocalonych” Mela Gibsona (niesamowita historia Desmonda Dossa, pacyfisty, który podczas II wojny światowej uratował życie dziesiątkom żołnierzy), „Sztukę kochania: Historię Michaliny Wisłockiej" Marii Sadowskiej (biografia słynnej autorki książek o seksie i wielki przebój polskich kin), „Las, 4 rano" Jana Jakuba Kolskiego (opowieść o pracowniku agencji reklamowej, który nagle decyduje się uciec ze świata napędzanego przez pieniądz i zamieszkać w… lesie) oraz nagrodzonego trzema Oscarami „Moonlight” Barry’ego Jenkinsa, nastrojowy film o dojrzewaniu młodego mieszkańca z biednej dzielnicy opanowanej przez gangi. 

 

Wyjątkową formułę będzie miało w tym roku kino plenerowe, organizowane wspólnie z łódzkim festiwalem Polówka. Pod hasłem Girl Power! zobaczymy 10 filmów o wyjątkowych kobietach — m.in. „Wroga Numer Jeden” Kathryn Bigelow, „Wspomnienie lata” Adama Guzińskiego i „Historię Marii” Jeana-Pierre’a Ameris. Poza tym na seansach pod chmurką także nominowana do Złotej Palmy w Cannes „Młodość” Paolo Sorrentino czy poruszający, obsypany nagrodami „Pokój” Lenny’ego Abrahamsona. 

 

Filmy realizowane techniką VR (Virtual Reality - pol. wirtualna rzeczywistość) cieszyły się ogromną popularnością przed rokiem, dlatego po raz drugi przyjrzymy się najciekawszym produkcjom tego nurtu. Wyświetlimy je w dziewięciu blokach, a każdy z nich będzie poświęcony innemu zagadnieniu, m.in. science-fiction czy teledyskom, tworzonym właśnie w technice VR.

 

W tym roku Transatlantyk ma też niespodziankę dla miłośników kina eksperymentalnego — z okazji Roku Awangardy w przestrzeniach OFF Piotrkowska odbędzie się przegląd filmów awangardowych. Kolekcję krótkometrażowych, awangardowych realizacji, wybranych przez kuratorkę sekcji, Annę Dąbrowską, pokażemy w ramach obchodów Roku Awangardy w Polsce.

 

 

Inne aktualności
Są jeszcze wolne miejsca na koncert Jean-Michela Bernarda!
Występ francuskiego kompozytora odbędzie się dziś ...
Zmiana godziny debaty TOK FM
Spotkanie z Dorotą Stalińską i Izabelą Drobotowicz...
Wtorek na festiwalu Transatlantyk
Najciekawsze filmy, spotkania i wydarzenia
Filmowy poniedziałek na festiwalu Transatlantyk
Spotkania z Magdaleną Cielecką, Urszulą Grabowską ...